Optymalizacja konwersji — zasady i wskazówki

Strona internetowa firmy to sposób na interakcję z klientami w każdym miejscu na świecie. Musi być przyjazna dla użytkownika i zrozumiała, aby klienci mogli łatwo nawigować i podejmować ukierunkowane działania. Wysoki współczynnik konwersji jest bezpośrednio związany z funkcjonalnością strony, dlatego, aby zwiększyć sprzedaż, należy pracować nad elementami interfejsu. W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego i jak optymalizować konwersje, czyli zwiększać sprzedaż bez przyciągania budżetu reklamowego.

Czym jest optymalizacja współczynnika konwersji i dlaczego jest potrzebna?

CRO (Conversion Rate Optimization) to analiza i modyfikacja elementów strony internetowej w celu zwiększenia liczby wykonywanych akcji docelowych — sprzedaży towarów, subskrypcji i tak dalej. To proces, który obejmuje stawianie hipotez mających na celu poprawę działania strony w celu konwersji ruchu na rzeczywiste zamówienia, testy tych hipotez i ponowną analizę.

W przypadku CRO należy wykonać następujące czynności:

  • Zbadać unikalną propozycję sprzedaży, ofertę, określić etapy lejka sprzedaży i ruch, zidentyfikować czynniki podziału użytkowników na kluczowe grupy, przeanalizować oceny klientów biznesowych. Wszystkie powyższe dane można uzyskać dzięki analizie marketingowej produktu firmy, jego celu i korzyści, rynku i grupy docelowej.
  • Śledzić minimalny zestaw metryk business intelligence, aby budować dokładniejsze hipotezy:
    • LTV (Life-time Value). Zgrubna kalkulacja przychodu netto na klienta w całym okresie jego zaangażowania w markę. LTV = ARPU × Lifetime, gdzie ARPU to średni przychód z klienta w wybranym okresie, a Lifetime to cały czas pracy z klientem.
    • NPS (Net Promoter Score). Wskazuje na stosunek klienta do firmy i jego chęć zaangażowania się w nią. Zapytaj swoich odbiorców, czy poleciliby markę swoim znajomym, dzięki czemu możesz zebrać dane do metryki.
    • ROI (Return On Investment). ROI oblicza się według wzoru ROI = ((przychody — koszty) / wydatki) × 100%. Im wyższa liczba, tym lepiej.
  • Poprawiać zaangażowania z odbiorcami na stronie marki poprzez treść i projekt jest ważnym czynnikiem w optymalizacji konwersji ruchu na zamówienia przez firmę Sempai. Dowiedz się, jaki styl preferują odbiorcy, jakie elementy i formy im się podobają, następnie zmodyfikuj wygląd strony tak, by odpowiadał pragnieniom użytkowników. Estetyka i piękno to emocjonalnie ważne elementy interakcji z klientami.

Jakość landing page jako sposób na optymalizację konwersji

Oto wskazówki, jak poprawić treść landing page’a pod kątem CRO:

  • Negatywne nagłówki działają lepiej niż pozytywne. Badania pokazują, że materiały ze słowami „zły”, „najgorszy” i „nigdy” oddziałują o 63% lepiej niż te ze słowami „najlepszy” i „zawsze”. Na przykład, artykuł „Top najgorszych ekspresów do kawy” jest bardziej prawdopodobne, że zostanie otwarty niż jeśli będzie miał pozytywny przekaz.
  • Tekst przycisku CTA powinien pokazywać wartość akcji dla odbiorców. Na przykład napisz „Chcę się nauczyć” zamiast „Kupić”.
  • Więcej korzyści = mniej opisu korzyści i cech. Opisz, a jeszcze lepiej pokaż odbiorcom, co zyskają i jakie problemy rozwiążą. Na przykład zamiast o grubości zasłon w milimetrach, powiedz im o całkowitym blokowaniu światła słonecznego.
  • Zdobądź wiarygodność dzięki referencjom od zadowolonych klientów i pokaż wiarygodność,  jeśli są znani klienci lub współpracujesz ze znanymi markami. Śmiało publikuj takie treści na stronie docelowej.