Analityka internetowa – czym jest i dlaczego jest ważna?

Analityka internetowa jest wykorzystywana przez coraz większą liczbę firm, którym zależy na podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych i marketingowych. Umożliwia ona precyzyjne określenie tożsamości użytkowników odwiedzających stronę internetową oraz użycie danych do wdrożenia właściwych rozwiązań optymalizacyjnych. To z kolei przekłada się na zwiększenie współczynnika konwersji. Jakie jeszcze zalety ma analityka internetowa?

Czym właściwie jest analityka internetowa?

Analityka internetowa to złożony system, który należy uwzględnić podczas zarządzania stroną internetową. Jest niezbędna każdemu, kto zarabia lub planuje zarabiać w Internecie, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie dotarciem do potencjalnych klientów oraz sprawne monitorowanie zysku z działań marketingowych. Jest przydatna w przypadku branży e-commerce, blogów, portali, serwisów informacyjnych czy witryn promujących markę. W analityce internetowej niezwykle istotne są dane, procesy, wiedza i narzędzia, każde w równym stopniu. Analitycy internetowi SEMPAI zbierają surowe fakty na temat użytkowników oraz ich zachowania. Następnie wybierają z nich te, które stają się przydatnymi informacjami. Dzięki swojej wiedzy mogą wyciągnąć wnioski i zaproponować rekomendacje oraz wdrożyć działania optymalizacyjne. Analiza danych musi odbywać się nieustannie i na bieżąco. Nowe działania optymalizacyjne muszą być podejmowane bez przerwy, a stare rozwiązania zastępowane nowymi. To proces długofalowy wymagający sporo nakładu pracy. Najbardziej popularne narzędzie stosowane w analityce internetowej to Google Analytics.

Dlaczego warto zajmować się analityką internetową?

Główną zaletę analityki internetowej stanowi możliwość pracy nad poprawą współczynnika konwersji. Do konwersji zalicza się m.in. zakup konkretnego produktu, kliknięcie baneru reklamowego, rejestracja użytkownika, przesłanie opinii czy czas spędzony na stronie. Konwersja stanowi cel, do którego zmierza się prowadząc stronę internetową, a obserwacje analityczne mają za zadanie zwiększenie wzrostu współczynnika. Analityka internetowa pozwala na zapoznanie się z tożsamością użytkownika, danymi na temat czasu spędzanego przez niego na witrynie, sprawdzenie, w jaki sposób trafił na stronę i jakie podstrony odwiedza. Można też sprawdzić, czy koszt konwersji zmalał bądź wzrósł w stosunku do minionych lat oraz wykryć problematyczne dla użytkowników elementy na stronie, które mają wpływ na opuszczenie przez nich witryny jeszcze przed dokonaniem konwersji. Prowadząc testy A/B wielowymiarowe można obserwować współczynnik konwersji, by oszacować, czy ewentualne zmiany przyniosą lepsze efekty. Analityka internetowa umożliwia więc poznanie oczekiwań i potrzeb użytkowników, co przekłada się na zdobywanie nowych odbiorców i zwiększenie lojalności wśród dotychczasowych. Ponadto w ten sposób da się też przeanalizować działania konkurencyjnych firm, które odniosły sukces, np. sprawdzając, na jakich słowach kluczowych pozycjonują one swoje witryny.