Osoby, które nie mają na co dzień styczności z językiem biznesowym mogą mieć problem z rozszyfrowaniem różnych skrótów. Jednym z nich jest KPI. To określenie pojawia się w różnych dziedzinach biznesu – od marketingu, przez konsulting, aż po audyt i wycenę finansową. Czym jest KPI? W jakich sytuacjach przydaje się to określenie?
Co to jest KPI?
KPI to skrót od angielskiego key performance indicators, co na język polski tłumaczone jest jako kluczowe wskaźniki efektywności. Co kryje się za tym tajemniczym pojęciem? W praktyce KPI to wskaźnik, który ma za zadanie zmierzenie stopnia realizacji jakiegoś celu. Może to być cel stricte finansowy (np. przychody czy zysk operacyjny), ale KPI coraz częściej używa się też w dziedzinach działalności biznesowej, które nie są związane z szeroko pojętymi finansami. Może to być chociażby marketing, gdzie za pomocą KPI mierzy się efektywność przeprowadzonych lub planowanych kampanii reklamowych. Przykładowym KPI w marketingu jest współczynnik konwersji – to właśnie od tego wskaźnika zależy sukces lub porażka wykorzystanej metody dotarcia do klienta.
KPI w ESG i ocenie wartości firmy
KPI to kluczowy element wszystkich metod wyceny wartości finansowej i pozafinansowej firm. Mówimy tutaj zarówno o klasycznym audycie finansowym, gdzie wskaźniki takie jak chociażby rentowność czy wskaźnik ceny do zysku na akcje wciąż odgrywają ogromną rolę, jak i o najnowszym krzyku mody na rynku, czyli ESG. ESG (z ang. Environmental, Social and Corporate Governance) to najnowsze podejście do zarządzania wartością w firmie. W tym ujęciu kluczowe stają się KPI związane z wpływem firmy na społeczeństwo i środowisko, a także z zaproponowaną wersją ładu korporacyjnego. Agencje ratingowe zajmujące się ESG starają się zmierzyć za pomocą różnych KPI wspomniane czynniki. Oczywiście w tym wypadku wskaźniki rzadko kiedy są dokładne, a różnice w przyjętej metodyce mogą być znaczące, ale kluczowe wskaźniki efektywności wciąż są najważniejszym elementem codziennej pracy agencji ratingowych – niezależnie od tego, czy firmy zajmują się klasycznym ratingiem czy działają w obszarze ESG.
Czy warto korzystać z KPI?
Nie wszystkie firmy korzystają na co dzień z KPI. W przypadku małych spółek nie jest to aż tak istotne, bo wprowadzenie kluczowych wskaźników efektywności wymaga dużego nakładu pracy. Ale takie rozwiązanie ma wiele zalet. To świetny sposób na monitorowanie stanu firmy, zarówno w obszarze finansowym, jak i pozafinansowym. KPI w marketingu są wręcz obowiązkowe. KW końcu kampanie reklamowe muszą być możliwie efektywne – to jedyny sposób na zmierzenie opłacalności wydawania dalszych pieniędzy na wybrany rodzaj reklamy. Odpowiednie zarządzanie KPI pozwala na szybkie wykrycie problemów w modelu biznesowym firmy i wprowadzenie odpowiednich zmian. To też świetny sposób na zaplanowanie i zmierzenie skuteczności różnych eksperymentów. Oczywiście nie należy polegać jedynie na liczbach, ale w przypadku większych firm to zdecydowanie najskuteczniejszy model zarządzania przedsiębiorstwem. Więcej przeczytasz na stronie Sempai.